zaterdag 24 november 2012

Kadokoorts: stempelen

Ik begin mijn zoektocht bij een oude bekende: de kunst der stempelen.  Hier werd al heel wat afgestempeld...

Benodigdheden

Eerst en vooral heb je een stempel nodig.
Je kan je stempels gewoon zelf kopen of je kan ze zelf maken.
Wil je zelf een stempel snijden?  Elisanna legt het luid en duidelijk voor je uit. 
Maar je kan ook van appels, selder en aardappelen, de onderkant van een fles, wijnkurken, touw, ballonnen, lege toiletrollen, legoblokken, potloodgommetjes... stempels maken (zie pinterest)

Als stempelkussen gebruik ik een oud deksel en een stukje van zo'n goedkope gele absorberende huishouddoeken.  Je kan ook een stukje vilt gebruiken.  Je doet verf op het deksel en legt het stukje vilt of doek erover.  Druk er met je stempel een paar keer op zodat de verf in het doekje dringt. Zorg dat je stukje doek groot genoeg is voor je stempel.  Hierna kan je gemakkelijk stempelen.  Begint je verf op te raken, dan hef je gewoon het doekje op en doe er nog een paar druppels verf bij.

Textielverf vind je in alle kleuren van de regenboog.  Waar je op moet letten als je textielverf koopt is dat als je een donkere stof wil bestempelen je geschikte verf voor donker gekleurde stof aankoopt.  Ik test altijd mijn stempel en de verf op een klein stukje stof. 
Als je klaar bent met stempelen laat je je verf drogen.  Daarna leg je er een dun doek over en strijkt er een paar minuten over.  Op je potje staat hoe lang.  

De stof die je kiest hangt helemaal af van jezelf.  Je kan een wit rompertje (zie hier en hier)in de winkel kopen en hierop te keer gaan.  Je kan een effen nieuwe stof kopen en deze bestempelen of je kan iets recykleren.  Het enige waar je best op let is de uitleg op je textiefverfpotje.  Op het potje dat ik hier gebruik staat het volgende: voor licht en donker gekleurd katoen en gemengde stoffen tot 20 % synthetisch.


Start knikkerzak

Je kent die stoffen reclamezakken wel. Ik had er een tweetal liggen en besloot dat de tijd rijp was dat ze zich nuttig maakten en recykleerde eentje in een knikkerzak.  De handleiding van de knikkerzak vindt je bij eloleo. De effen kant werd bestempeld.  De bedrukte kant gebruikte ik als voering.

Knikkerzak Snorren

Ik bestempel mijn stoffen op het gevoel. Meestal ziet het er goed uit. Maar als je liever wat hulpmiddelen gebruikt om het allemaal mooi recht te houden, kun je hulplijnen op je stof tekenen met een verdwijnstift voor textiel. Na een paar dagen verdwijnen je markeringen weer.


Knikkerzak stippen

De linten van de zak hadden de ideale lengte om te recykleren als knikkerzaklinten.

Knikkerzak Snor bezoek Knikkerzak Snor Binnen Knikkerzak Snor

4 opmerkingen:

  1. Hartstikke bedankt voor alle info. Misschien waag ik mij er ook een keer aan als de kinderen iets groter zijn. Het resultaat is in ieder geval helemaal geslaagd! Groetjes, Mij

    BeantwoordenVerwijderen